Ce este un domeniu web și cum funcționează

În cazul în care este prima dată când pui bazele unui website, s-ar putea șă fii puțin depășit de situație. Există foarte multe aspecte ce trebuie înțelese – dar nu te îngrijora! În acest articol vom acoperi fiecare subiect, pas cu pas, despre unul dintre cele mai primordiale criterii ale existenței unei identități online (plus alte aspecte legate de el), și anume, domeniu web.

Ce este un Domeniu Web?

Pe scurt, un domeniu este adresa website-ului tău. De altfel, e numele pe care lumea îl tipărește în bara de adrese a unui browser atunci când dorește să-l acceseze.

Acesta poate fi cumpărat prin intermediul unei autorități oficiale, ori de la firma unde ai găzduirea web. Există posibilitatea ca unii furnizori să-l ofere gratuit (primul an) atunci când este achiziționat un anumit pachet de servicii.

Cum funcționează un domeniu web?

Domeniul este un element crucial deoarece permite computerelor să găsească serverul unde este găzduit un anumit site. Fișierele sale pot fi preluate din locația respectivă, permițând utilizatorilor să acceseze pagina în cauză prin browserele lor.

Însă, pentru a înțelege pe deplin acest proces, trebuie mai întâi să fii familiarizat cu ceea ce înseamnă o adresă IP și cum un DNS permite computerelor să traducă un domeniu în adresă IP. Deci, hai să aflăm…

Ce este o adresă IP?

Fiecare dispozitiv cu acces la internet are propria adresă IP – un șir de numere separate prin puncte. Calculatoarele folosesc această adresă pentru a se conecta și comunica între ele, ba chiar mai important, să transmită informații.

Dacă ți-am stârnit curiozitatea, o adresă IP arată cam așa: 66.220.144.0.

Cu toate acestea, memorarea unor astfel numere este destul de dificilă pentru oameni, mai ales când există o groază de site-uri pe internet. În schimbul afișării acestei secvențe, atunci când cineva dorește să acceseze un website, pur și simplu scrie domeniul însuși (https://domeniu)

În acel moment intervine DNS-ul (Domain Name System) prin convertirea sa în numere, care este adresa serverului ce găzduiește fișierele.

Pentru a ne face mai ușor înțeleși, vom fi nevoiți să explicăm și ce este un DNS…

Ce este DNS-ul?

Domeniul web face parte dintr-o rețea amplă numită Domain Name System (DNS), care, la rândul său, este gestionată de către Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN). Această organizație non-profit e responsabilă pentru mentenanța și managementul DNS-ului, creând politici care trebuie respectate cu strictețe de către furnizorii de domenii.

DNS-ul este o rețea foarte mare de servere localizate în diferite locații de pe glob. Ele conțin o bază de date transmisibilă de adrese IP și acționează ca un index.

Cum funcționează DNS-ul?

Atunci când un domeniu web este tastat în browser, în prima instanță, calculatorul se va uita peste propriul cache pentru a vedea dacă a mai accesat în trecut, cel puțin o dată, acea adresă web. În caz contrar, va contacta serverul DNS local (furnizat de către firma unde ai cumpărat internetul (ISP)). Dacă nici acolo nu a fost accesat, atunci PC-ul va localiza serverele aferente domeniului respectiv.

Pentru a realiza acest proces, serverul DNS local va separa adresa introdusă în mai multe secțiuni. De exemplu, www.topgazduire.ro va fi segmentat în .ro, topgazduire și www pentru a se conecta la IP-ul rădăcinei domeniului și pentru a primi un răspuns înapoi din partea lui cu informațiile care sunt necesare afișării paginii.

Tipuri de domenii

Un domeniu web este alcătuit din rădăcina de bază/numele (ex: topgazduire) și o extensie / un TLD (ex: .ro). Există o varietate foarte mare de extensii și este folositor să înțelegi diferitele tipuri de TLD-uri valabile publicului larg pentru a-l alege pe cel potrivit proiectului tău.

Există trei tipuri de Top-level domain (TLD), și anume:

  • Generic Top-Level Domains (gTLDs)
  • Sponsored Top-Level Domains (sTLDs)
  • Country Code Top-Level Domains (ccTLDs)

Generic Top-Level Domains (gTLDs)

Cea mai preferabilă variantă este să folosești o extensie de acest tip, mai ales dacă te adresezi unui public străin. Cu toate acestea, va fi un pic mai dificil să găsești un nume propice care să fie disponibil la ora actuală, însă opțiunile există și trebuie să cauți cu atenție. Câteva exemple de TLD-uri generice sunt:

  • .com (commercial)
  • .org (organizational)
  • .net (network)
  • .biz (business)
  • .info (information)

Sponsored Top-Level Domains (rTLDs)

Această categorie este mai mult potrivită agențiilor sau organizațiilor. De asemenea, câteva exemple de TLD-uri de sponsorizare sunt:

  • .gov (utilizate de autoritățile guvernamentale)
  • .int (utilizate de autoritățile internaționale)
  • .edu (utilizate de către instituțiile educaționale)

Country Code Top-Level Domains

Country Code TLD sunt extensiile naționale de nivel superior rezervate fiecărei țări în parte. Câteva exemple bune de luat în considerare sunt:

  • .ro (România)
  • .us (Statele Unite ale Americii)
  • .ca (Canada)
  • .de (Germania)
  • . fr (Franța)
  • .cn (China)
  • .br (Brazilia)

Dacă publicul tău țintă se află într-o anumită țară căruia îi corespunde un TLD specific, atunci te sfătuim să folosești unul de acest gen pentru a fi cât mai relevant și pentru a aborda publicul corespunzător.

Alte tipuri de domenii

Există și alte tipuri de domenii care merită a fi menționate.

  • Domenii de nivel secundar – acestea se află sub TLD-urile simple în sistemul ierarhic al DNS-ului. Ele sunt utilizate cel mai des împreună cu Country Code TLD, spre exemplu – .co.uk, gov.uk, sau com.ro.
  • Subdomenii – Un subdomeniu (cunoscut și sub numele: domeniu de nivel terțiar) este o parte extra a rădăcinii din care face parte. Ele sunt văzute drept website-uri separate de către motoarele de căutare, astfel încât, crearea unui subdomeniu poate ajuta la SEO. Un exemplu în care este folosit, e atunci când vrei ca blogul să fie separat de site-ul principal (https://blog.numesite .ro).

Acum că ai înțeles care este treaba cu aceste extensii, haide să vedem cum poți alege un domeniu web pentru website-ul tău.

Cum să alegi numele unui domeniu

Alegerea unui nume pentru domeniu este foarte importantă. Acesta trebuie să aibă legătură cu proiectul sau afacerea pe care dorești să o întemeiezi în spațiul online. Iată câteva sfaturi care te pot ajuta în acest proces:

  • Folosește cuvinte cheie – Este recomandat ca folosirea numelui firmei sau a unui cuvânt cheie să fie folosite în domeniu, mai ales pentru că ajută într-o oarecare măsură la îmbunătățirea SEO.
  • Scurt și memorabil – Domeniul trebuie să fie unic și cât mai evident, să iasă din mulțime. Cu cât este mai scurt, cu atât va fi mai ușor de reținut de către vizitatori – cel mai bine este să folosește maxim trei cuvinte.
  • Ușor de pronunțat – Stai departe de nume prea lungi sau care pot fi pronunțate în mai multe feluri, deoarece publicul tău se va afla într-o dificultate considerabilă. Altminteri, aceștia nu ar mai putea să-ți găsească site-ul sau să-l comunice mai departe altor persoane.
  • Evită numerele – Din nou, ai nevoie de un domeniu cât mai ușor de reținut și de tastat. În cazul în care adaugi numere în acesta, se poate creea o extra confuzie.
  • Gândește pe termen lung – Desigur, poți să-ți schimbi domeniul site-ului oricând, dar această acțiune ar putea avea un efect dramatic asupra SEO-ului și a numărului de vizitatori. Prin urmare, va trebui să alegi ceva care să funcționeze pe termen lung.
  • Alege extensia potrivită – Așa cum am discutat mai sus, alegerea corectă a extensiei unui domeniu este foarte importantă. Pentru cele mai multe website-uri, TLD-ul .com este ideal. Cu toate acestea, în cazul în care prezența online o realizezi pentru o organizație, trebuie să alegi ceva specific iar dacă te adresezi la nivel local, atunci cel mai potrivit este să te axezi pe un cTLD (ex: .ro).

Este foarte important ca procesul de alegere a unui domeniu să fie desfășurat corect. Nu doar că te ajută să-ți definești brandul, dar va și rezista în timp, rezultând o creștere a vizitelor pe care le va avea website-ul respectiv.

Cât costă un domeniu?

Prețul unui domeniu variază foarte mult. Unele dintre ele costă milioane de dolari, iar altele pot fi obținute gratis. Cu toate acestea, în medie, un domeniu obișnuit te va costa în jur de 10-15 dolari americani pe an.

Domenii care costă o groază de bani

Mai jos ai o listă cu unele dintre cele mai scumpe domenii aflate la licitație, și anume:

  • CarInsurance.com – $49.7 milioane
  • VacationRentals.com – $35 milioane
  • Voice.com – $30 milioane
  • Insure.com – $16 milioane
  • Hotels.com – $11 milioane

Domenii gratuite

Unele companii de găzduire web oferă domenii gratuite la prima achiziție efectuată pe site sau împreună cu unele dintre pachetele de hosting. Acest lucru durează, de obicei, primul an, iar când se ajunge la data scadenței, reînnoirea se face de către proprietar și la costul pe care îl propune firma respectivă.

Domenii cu preț obișnuit

Dacă planul tău de hosting nu îți oferă un domeniu web gratuit, atunci va trebui să îl cumperi pe banii tăi. Iar așa cum am menționat anterior, în medie unul costă între 10 și 15 dolari pe an. Cu toate acestea, prețul variază în funcție de mai mulți factori precum…

  • Extensie – De obicei, cele mai reputabile extensii (.com, .net, .org) vor costa mai mult decât cele care au fost lansate recent (.me, .be, .club).
  • Furnizorul domeniului – Prețurile diferă și în funcție de furnizor. De cele mai multe ori, dacă îl vei achiziționa împreună cu un pachet de găzduire sau ofertă, atunci la reînnoire vei fi nevoit să plătești mai mult decât valoarea sa reală.
  • Perioada – Unele firme te vor taxa mai puțin dacă vei cumpăra domeniul pe o perioadă mai îndelungată de timp (ex: 24 sau 36 de luni).

Ce altceva ar trebui să ai în vedere înainte de a cumpăra un domeniu web?

Odată ce ți-ai găsit furnizorul potrivit care să-ți ofere domeniul pentru proiectul sau afacerea pe care dorești să o desfășori, te afli aproape de final. Dar înainte de asta, ar trebui să mai iei în considerare și următoarele aspecte…

  • Activează reînnoirea automată – Atunci când dorești să cumperi un domeniu, poți alege perioada pentru care să se afle în proprietatea ta (deseori, lumea alege 12 sau 24 de luni). În momentul în care perioada de valabilitate ajunge spre sfârșit, compania îți va trimite mai multe email-uri care să te înștiințeze că trebuie să reînnoiești domeniul. În cazul în care nu o faci la timp, s-ar putea să pierzi dreptul de proprietate asupra sa, deoarece altcineva ți-l poate lua. Prin urmare, ideal ar fi să alegi ca domeniul să se reînnoiască automat pentru a nu sta cu stresul că ți-l poate fura cineva.
  • Confidențialitatea – Când înregistrezi un domeniu, detaliile tale personale vor fi păstrate de către furnizorul WHOIS și pot fi vizualizate public de către oricine. În cazul în care dorești să fie private, atunci va trebui să plătești o sumă de bani în plus, lucru care este și recomandat.
  • Cumpără și alte extensii – În funcție de bugetul de care dispui, credem că ar trebui să cumperi și alte TLD-uri. Acest lucru te va ajuta să previi pierderea unor vizitatori care ar putea să greșească extensia sau chiar să cadă în capcana cuiva care a luat un domeniu cu același nume ca al tău dar cu altă extensie.

Concluzie

După cum poți vedea, alegerea unui domeniu nu este un proces relativ ușor. Cea mai grea parte este atunci când trebuie să alegi numele, mai ales dacă variantele la care te-ai gândit au fost deja luate. După ce ai reușit să faci alegerea potrivită și ai înregistrat domeniul, ești gata pentru a-ți urca site-ul online.

Așteptăm sugestii și păreri din partea dvs.

      Lasă un comentariu

      TopGazduire
      Login/Register access is temporary disabled