Alegerea unui domeniu web este una dintre cele mai importante părți atunci când pui bazele unui website. Dacă totul este efectuat cum trebuie, vei beneficia de o prezență online care va atrage o mulțime de vizitatori. Cu toate acestea, înainte de a lua decizia finală, există câteva lucruri peste care ar merita să arunci un ochi și pe care le vom explica de ce sunt importante.
1. Noțiuni de bază
Înainte de a veni cu idei pentru un domeniu, mai întâi trebuie să iei în considerare modul în care vizitatorii îl vor folosi. Dacă cineva caută site-ul, va trebui să-și amintească cum se numește și apoi să-l tasteze în bara de căutare. Un nume bun, prin urmare, este unul ușor de reținut și ușor de scris. Cu cât e mai scurt, simplu și ușor de pronunțat, cu atât crește șansa ca vizitatorul să se întoarcă.
2. Cuvânt cheie vs brand
Există multe dezbateri cu privire la faptul că domeniu web trebuie să conțină fie cuvinte cheie (bauturi racoritoare), fie numele brandului (Coca-Cola). În realitate, nu e nici corect și nici greșit. Totuși, alegerea pe care o faci ar trebui să decidă piața în care te afli și a obiectivelor pe termen lung.
Un brand este unic și odată ce afacerea este înființată, poate avea un statut care atrage clienții datorită reputației sale. Dacă ești pe o piață unde marca este importantă, atunci această variantă ar putea fi cea mai bună pentru tine.
Domeniile bazate pe cuvinte cheie ajută oamenii să asocieze website-ul cu produsele / serviciile pe care le vinde sau cu locația în care se desfășoară activitatea. bauturiracoritoare.ro ar fi de ajutor oricui dorește să se hidrateze, deoarece numele spune totul. O problemă potențială este atunci când firma care dorește să se adreseze publicului online are mai multe categorii de activitate. Prin urmare, nu poate menționa toate cuvintele cheie ale acestora în domeniu.
3. Domeniul este luat
Aceasta e o problemă des întâlnită și nu doar pentru că există alte organizații cu același nume. Unele companii înregistrează zeci, sute, ba chiar mii de domenii neutilizate doar pentru a le putea vinde cu adaos atunci când altcineva le dorește.
În cazul în care descoperi că domeniul este luat de altcineva, primul pas este să-l accesezi pentru a vedea dacă e live și utilizat. Dacă este, atunci există șanse foarte mici să îl poți cumpăra și va trebuie să cauți un domeniu alternativ. Dacă nu este live, atunci șansele sunt destul de mari ca să îl poți cumpăra de la proprietar. Pentru asta îți recomandăm să verifici în baza de date Whois pentru a afla proprietarul, astfel încât să îi poți face o ofertă sau să apelezi la o firmă ce oferă servicii de hosting și înregistrare domenii.
4. Domeniul este deja folosit pe rețelele de socializare
Chiar dacă ai găsit domeniul potrivit, se prea poate ca acesta să fie folosit pe rețelele de socializare. Să zicem că ai găsit domeniul gameu.com și îl înregistrezi. După o perioadă de timp, poți fi contactat sau chiar îți vor fi luate drepturile de la acesta pentru simplul fapt că cineva, pe YouTube, cu un canal de 10 milioane abonați, deține deja brandul. Șansele sunt destul de mici dar existente, așa că cel mai bine este să te asiguri din timp că persoanele care îți vizitează site-ul nu vor fi induse în eroare și că nu vei intra peste teritoriul altcuiva fără să dorești.
5. Alegerea extensiei potrivite
Un domeniu web este format din două părți, cea de dinaintea punctului (numele) și cea de după (TLD). Deși prima parte este importantă pentru branding și pentru a ajuta oamenii să îl găsească mai ușor, cea de-a doua parte joacă și ea o serie de roluri importante și nu ar trebui să fie trecute cu vederea.
A doua parte a numelui este cunoscută sub numele “domeniu de nivel superior” (TLD) și e utilizat pentru a clasifica site-ul, astfel încât utilizatorii și motoarele de căutare să înțeleagă mai bine care este scopul său. Știm cu toții, de exemplu, că .gov este pentru site-urile guvernamentale, .ro este pentru România și .org pentru organizații non-profit.
Nu cu mult timp în urmă, alegerea TLD-ului potrivit era un proces destul de simplu, fiindcă nu existau atât de multe opțiuni. Astăzi, însă, ele sunt într-un număr mult mai mare care se află într-o continuă creștere. Vestea bună e că multe dintre acestea sunt bazate pe cuvinte cheie, asta însemnând că e mai puțin necesar să folosim cuvinte cheie în prima parte a domeniului web. Unele exemple de noi TLD-uri includ .info, .restaurant și .email.
Unul dintre avantajele acestor noi TDL-uri este că le oferă oamenilor mai multe șanse să obțină domeniul pe care și-l doresc.
6. Înregistrarea aceluiași domeniu dar cu al TLD
Este o practică obișnuită pentru companii să înregistreze mai multe TDL-uri asociate cu brand-ul lor pentru a-și proteja reputația.
De exemplu, dacă ai un site de tip eCommerce de succes și ai înregistrat doar un singur domeniu, nu va dura mult până când cineva se va gândi să se folosească de identitatea afacerii tale și va cumpăra un domeniu cu același nume dar cu alt TLD. Această practică este folosită pentru a duce clienții în eroare, pentru a vinde fie versiuni contrafăcute ale produselor tale, fie nu oferă nimic în schimbul banilor primiți. Toate acestea pot avea un efect devastator asupra reputației pe care o ai. De aceea, înregistrarea a mai multor TLD-ul a devenit atât de obișnuită.
Datorită faptului că există o groază de TLD-uri disponibile astăzi, te-ar costa o sumă uriașă de bani ca să le plătești anual. În schimb, ar putea merita să le înregistrezi pe cele pe care le consideri mai utile. Dacă folosești ca TLD principal .ro, de exemplu, ar putea fi înțelept să iei în considerare și înregistrarea versiunilor .com.ro, .com și .net în același timp.
Concluzie
După cum poți vedea, există destul de multe lucruri pe care trebuie să le iei în considerare înainte de a cumpăra un domeniu web. Ai nevoie de un nume memorabil și ușor de scris, alegi dacă să folosești cuvinte cheie sau brand-ul, verifici dacă a fost deja cumpărat de altcineva și te asiguri să cumperi cele mai populare TLD-uri pentru a nu-ți strica reputația.